Det var 2018 som Københavns Vestegns Politi anställde en trivselkonsulent på heltid. Sedan dess har antalet samtal med polisens psykologtjänst minskat vilket indirekt kan tyda på att problem och svårigheter löses på ett tidigare stadium.
-De regelbundna mätningar vi gör, visar också på ökad trivsel bland medarbetarna, berättar trivselkonsulenten Marianne Klarskov, som är utbildad bland annat inom stresshantering och psykisk arbetsbelastning.
Förutom samtal med de anställda medverkar Marianne Klarskov även i interna aktiviteter för att förebygga stress och för att stärka gemenskapen och verksamhetskulturen inom Københavns Vestegns Politi. Detta sker bland annat genom ett tätt samarbete med polisområdets fysioterapeut och arbetsmiljöansvarige.
Problem som diskuteras hos Marianne Klarskov är till största del privata ämnen som skilsmässa, sjukdom, vardagsbekymmer, utmaningar som förälder och gnissel i samlivet.
-Men påfallande ofta upplever jag också att många kommer till mig för att de har en känsla av att inte riktigt trivas i vardagen, varken på jobbet eller privat.
Varje vecka har Marianne Klarskov ungefär 15 samtal. Københavns Vestegns Politi har lite drygt 900 medarbetare.
Marianne Klarskov understryker att tillgängligheten och enkelheten att få till ett samtal gör att många medarbetare i polisområdet lättare vågar ta steget att öppna sig och berätta om ett problem.
-För många poliser är det förenat med en ganska allvarlig upplevelse för att de ska ta steget att kontakta polisens psykologtjänst. Jag finns på nästan alltid på plats på kontoret och är betydligt enklare att spontant ta kontakt med, min dörr är för det mesta öppen, säger Marianne Klarskov.
Hon är mån om att så långt det är möjligt medverka i polisens återkommande dagliga möten med syftet att bättre förstå polisens arbetsvardag men också för att uppfattas som en person som har en naturlig plats i gruppen.
Upplever du att det är fler problem idag inom polisen jämfört med tidigare?
-Nej, det tycker jag inte. Däremot har vi blivit bättre både inom polisen och i samhället, att uppmärksamma och våga tala om mental otrivsel och obalans. Vi vågar tala om problemen på ett annat sätt än tidigare.
Det är frivilligt att besöka trivselkonsulenten, initiativet kan komma från den enskilda polisen, en kollega eller ett befäl. Även om det är svårt att visa i siffror så kan ett samtalsprogram hos Marianne Klarskov på ett tidigt stadium, hjälpa en individ att bearbeta och motverka inslag av stark stress, depression och ångest.
-Att tala om problem i tid kan betyda att en situation förvärras och då blir betydligt svårare och mer påfrestande att lösa. Upptäcker jag att ett problem är starkt jobbrelaterat eller av allvarlig karaktär, hänvisar jag utan undantag till polisens psykologtjänst, avslutar Marianne Klarskov.
Text: Johan Erichs