Annons
Annons

”30.000 för en ny siren”

Mjäkiga sirener är dyra att byta, amerikanska frontbågar är farliga och autobroms hjälper mer än stjälper. Så svarar Polismyndigheten på läsarnas frågor om polisfordon.
17 december 2024, 06:24

1. Man skäms över hur sirenen låter på våra XC60. Kommer ni byta ut sirenerna på alla fordon?
Sedan tredje kvartalet 2023 levereras nya polisbilar med en ny typ av siren. Noa har dessutom lämnat ett förslag till ekonomiavdelningen om att byta ut sirenerna på befintliga bilar. Det är tekniskt komplicerat och därför kostsamt, cirka 25 000–30 000 kronor per bil. Med tanke på hur ekonomin ser ut så är det tveksamt om de äldre polisbilarna kommer att få de nya sirenerna.

2. Hur kommer det sig att man inte har monterat frontbågar på alla målade fordon? Det skulle minska skadorna på polisbilarna, och samtidigt ge större verkan på de fordon vi har jagis på?
EU förbjuder den typen av installationer, bland annat för att de slår ut sensorerna som känner av gångtrafikanter framför fordonet. Bilarna har också krockzoner som ska ta upp rörelseenergi vid en kollision. De sätts ur spel om man installerar frontbågar.

Polishunden Barvatorps Caliber (Ozzy) i buren på flaket till en Volkswagen Amarok. Foto: Privat.

3. Det kommer larm om att polishundar far illa av buller och vibrationer när de transporteras på flaket till Volkswagen Amarok. När ska myndigheten upphandla nya hundbilar?
I första hand försöker vi göra justeringar av befintliga bilar för att förbättra situationen. Om vi ska köpa in en helt ny hundbil är frågan vad vi ska göra med de 300 Amaroker vi köpte för 260 miljoner kronor år 2019. Det är massa mil kvar i dessa och vi har inte ekonomi att byta ut alla på ett bräde. Den yttersta utvägen är att bygga om bilarna så att de passar för någon annan verksamhet i myndigheten och sedan sälja av resten med förlust. Men det vill vi undvika eftersom det blir så kostsamt.

4. Varför går det inte att ta bort ”hjälpmedlen” i polisbilarna? Autobroms, lane assist med mera har redan orsakat olyckor och kommer att döda någon till slut. Vi kör inte bilarna på det sätt som de här funktionerna är konstruerade för.
Enligt vår bedömning är det en större risk för våra anställda att koppla ur de här systemen än att låta dem vara kvar. Problemen som uppstår vid utryckningskörning får man hantera genom utbildning. Det finns en film på Intrapolis som beskriver några av säkerhetssystemen och hur man kan hantera dem. Ämnet tas också upp i Polisens nationella förarutbildning. Våra Volvobilar och andra fordon är också typgodkända med de här säkerhetssystemen. Det är alltså inte säkert att de uppfyller gällande lagkrav om man tar bort dem.

Källor: Svaren kommer från företrädare för Polismyndighetens ekonomiavdelning och gruppen för polisiär teknik på Noa.

 

Ämnen i artikeln

Dela artikel:

Facebook
X
E-post
Annons
Annons

Är du intresserad av ett nyhetsbrev från Polistidningen?

The quick, brown fox jumps over a lazy dog. DJs flock by when MTV ax quiz prog. Junk MTV quiz graced by fox whelps. Bawds jog, flick quartz, vex nymphs. Waltz, bad nymph.

Andra läser
Mest läst