”På stationen där jag jobbar har vi bara en buss och det är ofta flera aspiranter i gång samtidigt i olika patruller, så vissa måste åka med i en XC60. Och det är mer regel än undantag att vi lämnar kvar utrustning för att få plats.”
Citatet kommer från en av de poliser som Polistidningen varit i kontakt med i granskningen av Polisens fordonspark. Men hans vittnesmål är långt ifrån unikt. Göran Bolinder som jobbar med fordonsförsörjning på Polismyndighetens ekonomiavdelning känner igen problematiken. Han bekräftar att bussarna är för få i förhållande till antalet patruller med aspiranter.
– När myndigheten tog fram de nuvarande polisbilarna 2018 så var det inte lika vanligt att man var tre i bilarna. Därför bestämde man att Volvo XC60 och V90 skulle vara det normala för en patrull, och att bussar skulle finnas som ett komplement om man behövde åka flera.
Att snabbt öka antalet bussar är svårt, enligt Göran Bolinder, eftersom Volkswagen har slutat tillverka bussmodellen Caravelle som är standard inom svensk polis. Tillverkaren har än så länge inte ersatt den med någon ny modell. Polismyndigheten fick en leverans med 25 Caraveller under 2024 och ytterligare 70 väntas i början av 2025. Ursprungligen var tanken att dessa skulle ersätta äldre bussar som närmar sig bäst-före-datum.
– Men nu kanske vi försöker reparera och behålla de äldre bussarna så att vi kan möta efterfrågan, säger Göran Bolinder.
Senast under 2025 behöver Polisen upphandla en ny bussmodell som ersätter Caravellen, bedömer han. Och framöver tror han att andelen bussar kommer att öka, medan andelen radiobilar minskar.
– Min bedömning nu är att behovet av bussar har ökat och kommer att öka.
Vad ska poliserna göra under tiden om de inte får plats i radiobilarna och saknar bussar?
– Det är en planeringssak för respektive region. Man måste ta hänsyn till antalet fordon när man planerar verksamheten.
Kör du helst radiobil eller polisbuss?

Jesper Nilsson, ingripandepolis i Ludvika
Foto: Ulf Palm.
– Det finns inget universalfordon utan fordonsparken behöver vara blandad. I dagsläget har vi fyra radiobilar och en buss på stationen. Men jag hade gärna sett att det var hälften-hälften ungefär.
Vad är fördelen med buss?
– Att man får in all packning även när man har med en aspirant. Jag gillar också buss om vi ska köra någon psykotisk eller berusad person en längre sträcka, eftersom vi då kan vi sätta dem i buren. Och när vi jobbar kring krogmiljön på helgerna har bussen ett bra signalvärde för den syns mer.
Finns det några nackdelar?
– Det negativa med bussen är arbetsmiljön när man kör. Det skramlar, man har dåligt med benutrymme. Det är inte kul att köra långa sträckor med blåljus för då låter det väldigt mycket inne i fordonet.

Ann Österman, vapen- och fordonsansvarig i Värmland
– Jag jobbar i en småstad omgiven av landsbygd och bussen blir ganska otymplig på dåligt underhållna småvägar. XC60:n är gjord för högre hastigheter medan bussen känns mer osäker i skarpa kurvor eller vid hastiga inbromsningar. Dessutom är det ju i XC60:n vi övar under PNF.*
Är det någon gång du föredrar bussen?
– Bussen använder jag när jag behöver ta in berusade personer en fredags- eller lördagskväll. Det kan bli rätt trångt och buffligt i baksätet på en XC60.
Vad tycker du om att öka andelen bussar för att få plats med aspiranter och all utrustning?
– Det är viktigt att ha bussar så att instruktörer kan köra runt aspiranter. Men det måste ändå vara sekundärt i förhållande till vad som är den yttre verksamhetens behov. Finns det behov av mer lastutrymme så får vi köpa in bussar, men en annan lösning kan ju vara att vi väljer bort utrustning som inte är absolut nödvändig.
* Polisens nationella fordonsutbildning.

Benjamin Sjöberg. ingripandepolis lokalpolisområde Gästrikland
– Som regel föredrar jag polisbil framför buss. I mitt lokalpolisområde är det långa avstånd och då är komforten i XC60:n bättre än i bussen. Sittställningen i en personbil är mer bekväm. Många som kör buss ett helt pass får ont i benen för att man måste lyfta foten för att inte gasa. Sedan är bussarna väldigt bullriga. Man har ju haft problem med buller i hundförarnas Amaroker, men jag undrar vad en mätning i IGV-bussarna skulle visa.
När kommer bussarna till sin rätt då?
– Ska du ha med en aspirant så har du ju inte en sportkepa att få plats i en XC60. Bussen är också bra när du jobbar i stadsmiljö och det är många poliser som kliver i och ur hela tiden. Sedan är bussen bättre skyl och skydd i en utsatt situation.