Annons

Annons

Det här innehållet kommer från vår tidigare hemsida och kan därför se annorlunda ut.

Vi gör det i bilen, på kontoret och inte minst i tv-soffan.
Sitter still.
Nu visar ny forskning att stillasittande ökar risken för en rad sjukdomar och en för tidig död – även om vi går på gym flera gånger i veckan.Vi gör det i bilen, på kontoret och inte minst i tv-soffan.
Sitter still.
Nu visar ny forskning att stillasittande ökar risken för en rad sjukdomar och en för tidig död – även om vi går på gym flera gånger i veckan.

– Vi har underskattat faran med stillasittande, säger livsstilsprofessorn Mai-Lis Hellenius.
Värdet av att träna sig svettig är vetenskapligt belagt, många gånger om. Men att minska stillasittandet kan vara nog så viktigt, enligt de nya rönen. Risken för bland annat övervikt, diabetes och hjärtinfarkt ökar ju mer stillasittande vi är.

Mai-Lis Hellenius är noga med att betona det positiva som ändå finns i forskningsrapporterna.
– Det roliga i kråksången är att det går att åtgärda, säger hon.
Att bryta stillasittandet med många korta pauser är medicinen, menar hon.
– Det krävs bara enklare små inpass av rörelse, som att som chaufför ta korta bensträckare. Det gör stor skillnad.

En australiensisk studie visar att den som bryter stillasittandet med korta pauser har bättre blodfetter, smalare midja och bättre blodsockervärden än den som inte låter sig avbrytas.
Är man ändå fjättrad vid sin dator kan ett höj- och sänkbart skrivbord göra stor skillnad. Att stå två timmar extra per dag gör att musklerna får jobba mer och motsvarar i kaloriförbrukning ungefär en liter läsk – per dag!
Och finns det inte utrymme att ens resa på sig kan man ta till andra knep. Det går att träna, mitt under ett möte, framhåller sjukgymnasterna Britta Balkfors och Jenny Kroon, som utvecklat speciella smygträningsprogram. Genom att knipa med olika muskler, trampa och rita cirklar med fötterna så får kroppen jobba. När blodcirkulationen ökar hålls även huvudet mer alert.

Mai-Lis Hellenius lever som hon lär. Trots att hennes kontor på Karolinska Institutet är på sjätte våningen är det trapporna som gäller – inte hissen. Hon har snarast svårt för att sitta still, men ställer ändå en äggklocka på 30 minuter för att inte glömma bort tiden.
Mai-Lis Hellenius vill gärna slå ett slag för gammal hederlig pausgympa.
– Men människor är ju finurliga. Bara man blir medveten om det här finns det mycket man kan göra. Och man kan faktiskt kräva att få en rast. Går det att ta rökpauser så måste det även gå att ta bensträckare, säger hon.



Fem tips för att bryta stillasittandet:


  1. Ställ en timer på 30-40 minuter, så att du inte glömmer bort att ta paus.
  2. Mejla inte till kollegor i samma korridor – gå och prata med dem i stället.
  3. Vissa möten kan hållas stående – och kanske till och med gående?
  4. Undvik att ta bilen
  5. Om du tittar på tv, rör på dig i reklampauserna.


Boktips: “Smygträning för stillasittare” av Britta Balkfors och Jenny Kroon, Förlaget Tre Ben, 2009. “Hälsosam livsstil och det goda livet” av Mai-Lis Hellenius, Ica Bokförlag, 2010.

Ämnen i artikeln

Dela artikel:

Facebook
Twitter
E-post

Är du intresserad av ett nyhetsbrev från Polistidningen?

The quick, brown fox jumps over a lazy dog. DJs flock by when MTV ax quiz prog. Junk MTV quiz graced by fox whelps. Bawds jog, flick quartz, vex nymphs. Waltz, bad nymph.

Andra läser

Är du intresserad av ett nyhetsbrev från Polistidningen?

The quick, brown fox jumps over a lazy dog. DJs flock by when MTV ax quiz prog. Junk MTV quiz graced by fox whelps. Bawds jog, flick quartz, vex nymphs. Waltz, bad nymph.

Andra läser