Annons

Annons

”Saker kan hända med nya bilar”

Ett fabrikationsfel på bränsletryckgivaren har orsakat två incidenter med stopp på Polisens nya hundbilar. Problemet är så ovanligt att ingen åtgärd behövs, enligt Polismyndigheten. Däremot pågår försök med bättre ljudmiljö i kupén.
24 februari 2021, 08:06

Det är Volkswagen som levererat 250 bilar av modellen Amarok till Polisen. De flesta är hundbilar och det är två av dessa som i Stockholm har drabbats av stopp. Detta har visat sig bero på ett fabrikationsfel på bränsletryckgivaren. Stoppet sker inte plötsligt utan sakta. Styrning och bromsar fortsätter att fungera. Enligt leverantören kan man i de flesta fall starta om bilen och köra vidare till verkstad. I vissa fall kan bärgning krävas.


Ny ordning för fordonen

Sedan januari 2021 är det chefen för ekonomiavdelningen som är processägare för Polisens fordonsförsörjning. Tidigare har detta legat på regionerna.

Anders Månsson, verksamhetsutvecklare på Polismyndighetens ekonomiavdelning, säger att man har fått bra information från tillverkaren. Volkswagen tycker inte att det är försvarbart att byta ut alla bränsletryckgivare då det bara är sammanlagt 28 bilar som behövt byta givare av 5555 bilar som levererats till Sverige totalt.

– Jag har lyft att det är speciellt då det rör sig om polisverksamhet. Men de levererar ju även bilar till polisen i andra länder. Det här har bara hänt i de här två fallen i Stockholm vad jag vet.

Men en bil som lägger av i mer glesbebodda trakter kan väl vara ett större problem?
– Ja, men saker kan hända med nya bilar och det är väldigt mycket elektronik i de här bilarna vi får nu, säger han.

Anders Månsson, som är ansvarig för implementeringen av polisens nya fordonsförsörjning, säger att han överlag är väldigt nöjd med de stora leverantörer myndigheten har av fordon. Han menar att ett mycket större problem är att man på flera håll jobbar på med alldeles för gamla bilar.

– Det här är en så liten, liten, liten, del, säger han.

Hundförare har också vittnat om problem med bromsarna på bilen. Anders Månsson bekräftar att det upprättats ett par Lisa-anmälningar där bromsskivor blivit överhettade. Han förklararar detta med att bilarna är tunga och i princip behöver köras som en lätt lastbil.

– De går absolut att köra utryckning med och kommer upp i höga hastigheter, men man måste kunna få stopp på bilen också. Körsättet är lite annorlunda än i en personbil. Det här har vi varit väldigt noga med att informera om.

Polistidningen har också pratat med hundförare som upplever ljudmiljön i kupén som alltför bullrig. Ljudnivåerna är enligt Anders Månsson mätta och ligger inom gränsvärdet.

– Sedan är ju uppmätt ljudnivå en sak och upplevd nivå en annan.

Han säger dock att han tar problemet på allvar och har tagit fram två bilar där man försökt dämpa ljudet. Den ena cirkulerar i södra Sverige på försök och den andra har han ambitionen att skicka åt andra hållet.

– Tanken var att jag skulle åka ut med den tillsammans med hundförarna, men det satte pandemin stopp för.

Att ta fram kravspecifikationen för en hundbil för hela Sverige har haft sina utmaningar.

– Jordbruksverket krävde större hundburar och poliserna i norra Sverige behövde ett baksäte då hundförarna ofta ingår i IGV där. Det finns inte en uppsjö av fordon att välja på i ett sådant läge, säger Anders Månsson.

Ämnen i artikeln

Dela artikel:

Facebook
Twitter
E-post

Är du intresserad av ett nyhetsbrev från Polistidningen?

The quick, brown fox jumps over a lazy dog. DJs flock by when MTV ax quiz prog. Junk MTV quiz graced by fox whelps. Bawds jog, flick quartz, vex nymphs. Waltz, bad nymph.

Andra läser
Mest läst