Annons
Annons
Det här innehållet kommer från vår tidigare hemsida och kan därför se annorlunda ut.
När Göran Duesgård började experimentera med det fasta skenet använde han vanliga glödlampor som han monterade i dåtidens saftblandare. Foto: Emma Eneström
Foto: Emma Eneström

För drygt 20 år sedan kläckte Göran Duesgård idén om fast blått sken på bilarna som ett sätt att öka polisens synlighet. Först nu ser det ut att bli verklighet. 

När Göran Duesgård började experimentera med det fasta skenet använde han vanliga glödlampor som han monterade i dåtidens saftblandare. Foto: Emma Eneström
Den första prototypen mekade Göran Duesgård ihop själv hemma i garaget av en gammal ”potta” och glödlampor.                                                Foto: Emma Eneström

För drygt 20 år sedan kläckte Göran Duesgård idén om fast blått sken på bilarna som ett sätt att öka polisens synlighet. Först nu ser det ut att bli verklighet.

Redan på åttiotalet pratades det inom polisen om att ha en profil som skulle öka synligheten. Numer pensionerade Göran Duesgård, trafikpolis sedan 1968, tyckte det var konstigt att ingen funderade på att synas även i mörker.
– Kör man på motorvägen i samma riktning så ser man inte att det är en polisbil förrän man är alldeles nära, säger han.

Han började experimentera hemma i garaget med att sätta små glödlampor i de blå ”pottorna” som satt på den tidens bilar. Hans idé var att de skulle ge ett fast blått sken, betydligt svagare än det som används vid utryckning.

1992 fick så Göran Duesgård klartecken att testa.
– Vi körde ut på motorvägen och märkte direkt att det var görbra. Storfräsarna rättade in sig i ledet, folk drog på bältena och lastbilschaufförerna rättade till lyset.
Göran Duesgård berättar också att folk i höghusen ovanför lade märke till att polisen fanns i området och upplevde det som trygghetsskapande. Men försöket stoppades av Trafiksäkerhetsverket då blåljus bara skulle användas vid utryckning.

Åren gick, men Göran Duesgård gav inte upp. Så till slut, år 2004, bestämdes att göra ett nytt försök. Nu hade bilarna bytt från ”pottor” till ljusramper på taken. Små lysdioder moterades längst ner i rampen på tre bilar i Göteborg. Det gjordes också en enkätundersökning. Folk fick svara på hur de uppfattade den nya belysningen. Responsen var positiv och oron över att trafikanterna skulle uppfatta det som utryckning visade sig obefogad. Tanken var att det hela skulle utvärderas 2007.
– Men utrustningskommittén hade samtidigt tagit fram den här nya gula reflexstripningen av bilarna. Så de lade ner försöket med lamporna tills stripningen utvärderats hette det. Synd, för det hade ju varit perfekt att komplettera, säger Göran Duesgård.

Sedan dess har han hunnit gå i pension. Sonen Johan, som följt pappans mekande och kämpande sedan tonåren har tagit över stafettpinnen.
– Han har mejlat dem jul, midsommar, höst för att höra hur det går. Han har aldrig fått veta var ärendet ligger riktigt. Förrän nu.
11 december meddelade RPS via Polisen.se att Transportstyrelsen har gett tillstånd att pröva fast blått sken i larmbågen fram till den 31 oktober 2015. Syftet är att öka synligheten vilket ”ska fungera både brottsförebyggande och kontaktskapande”.
– Om resultatet blir bra kommer polisen att vilja ha funktionen permanent, säger Per Rickander på polistekniksektionen på polisen.se

Bilarna kommer att prövas på flera håll i landet. Bland annat i Stockholm och Skåne. En bil cirkulerar redan i Göteborg och när vi sitter vid Göran Duesgårds köksbord rullar den in framför huset. Det är kollegan och kompisen Leif Krüger som kommer förbi för att visa upp den. Själv har inte Göran sett den förut. Han är uppenbart nöjd med resultatet.

Trots att han inte ens nämnts när RPS presenterat försöket känner Göran Duesgård ingen bitterhet. Han har haft ett långt och spännande polisliv och kan berätta de mest fantastiska historier. Som när han skjutsade en måttligt intresserad brittisk drottning genom Göteborg i en Volvo ivrigt förevisad av vår egen monark. Eller när han försökte få en nykläckt kollega att bötfälla samme kung för fortkörning. Dessutom är de blå ljusen bara en av många små innovationer han stått för.

Göran Duesgård tror sig ha lämnat in ett 20-tal förslag under åren och merparten har gått igenom. Nu ska han försöka hålla sig till ett enda förslag till. Det handlar om att det ska finnas ett förslagsombud i varje polisområde.
– Ett förslag på hur polisen ska handskas bättre med förslag, skrattar Göran Duesgård.

Ämnen i artikeln

Dela artikel:

Facebook
Twitter
E-post
Annons
Annons

Är du intresserad av ett nyhetsbrev från Polistidningen?

The quick, brown fox jumps over a lazy dog. DJs flock by when MTV ax quiz prog. Junk MTV quiz graced by fox whelps. Bawds jog, flick quartz, vex nymphs. Waltz, bad nymph.

Andra läser