Annons
Annons

Linus länkar ihop verklighet och fiktion

En egen nära-döden-upplevelse fick plötsligt mening när karaktären Leah förolyckas i en dramatisk slutscen. När sista avsnitten av ”Tunna blå linjen” spelas in hjälper poliskonsulten Linus Uppström skådespelarna att agera trovärdiga poliser.
En egen nära-döden-upplevelse fick plötsligt mening när karaktären Leah förolyckas i en dramatisk slutscen. När sista avsnitten av ”Tunna blå linjen” spelas in hjälper poliskonsulten Linus Uppström skådespelarna att agera trovärdiga poliser.

Tre säsonger av ”Tunna blå linjen” kommer att avslutas med en julspecial i fyra avsnitt. Avsnitten spelas in i Malmö under vintern och kommer sändas lagom till nästa jul. SVT-succén har hyllats för sin realistiska skildring av jobbet och livspusslet för ingripandepoliser i Malmö.

För autenticiteten spelar produktionens poliskonsulter en nyckelroll. Poliskonsulterna är riktiga poliser som hjälper till med allt från att bolla manus till att coacha skådespelarna när det är dags att spela in.

En knapp vecka före jul är filmteamet på plats i byggnaden på Södra Bulltoftavägen som inretts som en polisstation. Just i dag har poliskonsulten Linus Uppström, till vardags lärare på polisutbildningen i Malmö, gjort ett sällsynt inhopp som statist.

Trovärdigheten avgörs ofta av små detaljer, berättar han för Polistidningen.

– I första säsongen spelade vi in en scen på Drottningtorget där Magnus (Oscar Töringe) och Sara (Amanda Jansson) skulle göra ett ingripande. Då bröt han mitt i och frågade: Ska jag ha handskar på mig eller inte? Det är sådana saker det kan handla om.

Linus Uppström i samspråk med manusförfattaren Cilla Jackert.

Seriens skapare Cilla Jackert har aktivt valt bort deckarklyschor, sensation och action. Däri ligger storheten, enligt Linus.

– Man har ju inte velat göra en Wallander eller Beck där krimmarna springer in före insatsstyrkan och så där. Det ska vara autentiskt. Det är ju därför många konsulter med mig lagt så mycket kärlek på detta. För serien berättar ju vår historia, säger han.

Poliser äter alltid. Ständigt något mellanmål.

Som att den polis som kommer sent till utsättningen riskerar att få bjuda på tårta.

– Regissörerna har tyckt att det är roligt att poliserna alltid sitter och äter kvarg eller något på utsättningarna. Poliser äter alltid. Ständigt något mellanmål. Sedan är innebandyn ett kapitel för sig. Det har vi förklarat för Cilla som tycker att det var skitroligt med reglerna som gäller för polisinnebandy, hur djupt rotat det är och hur olika personligheter spelas ut på planen, säger Linus.

För en bredare allmänhet är Linus Uppström känd från tiden som hundförare i Lund, där han tillsammans med kollegan Magnus Björn-Bentzén rattade lokalpolisområdets sociala medier. Inläggen om polisvardagen gjorde Linus och hunden Devil till en folkkär duo.


SVT OM JULSPECIALEN:

Jultider i Malmö. Som vanligt mycket för polisen att stå i med halkolyckor, julbordsfyllor och fyrverkerikrig på Möllan. Men det är också en annorlunda jul där staden konfronteras med en brottslighet som inte går att ta på. Betallösningar slutar plötsligt att fungera, telefonin krånglar, tågen slutar att gå. Det är svårt att skilja cyberattacker från den mänskliga faktorn och våra poliser vet precis lika lite som alla andra.

Källa: Sveriges Television

När Devil somnade in 2018 rapporterade både Expressen och Aftonbladet om schäferns bortgång och husses sorg.

För Linus gick vägen till ”Tunna blå linjen” via Magnus Björn-Bentzén. Kollegan kände folk på produktionsbolaget Anagram och hade själv tackat ja till att vara poliskonsult. Han uppmanade Linus att gå på en casting.

– Att stå på den sidan av kameran var inte min grej. Men jag fick frågan om jag kunde vara med som konsult. Det var så det började, säger Linus.

Har poliser även varit med framför kameran?
– Ja, framför allt på utsättningar, eller större scener, när man behövt fylla upp med poliser. Vissa har haft några mindre repliker. Men lustigt nog är det inte jättemånga Malmöpoliser. De flesta är från Lund eller andra områden.

Några drag med sminkpenseln.

Den som varit djupast involverad som poliskonsult är Jimmy Endeley, dialogpolis i Stockholm och före detta skådespelare, bland annat i Beck. Linus och Magnus har kunnat bidra med lokalkännedom och närvaro. Som att sörja för att det polisiära ”fikonspråket” på malmöitiska suttit där det ska.

När slutscenen av säsong två skulle spelas in – där karaktären Leah, spelad av Gizem Erdogan, blir ihjälkörd av en lastbil – var Linus särskilt engagerad.

– Jag har själv varit jättenära att bli påkörd av en buss. Med en decimeter eller två till godo. Jag stirrade döden i vitögat där. Och det kom ju väl till pass i den här situationen.

Händelsen inträffade för drygt tio år sedan. En fjärrvärmeledning hade sprungit läck och en stadsgata i Lund spärrats av. Då skenade en buss plötsligt upp på trottoaren. En cyklist omkom och flera personer skadades.

– Jag hade långa diskussioner med Gizem. Just den här situationen är fångad på film. Hon fick titta på klippet och vi diskuterade fram och tillbaka. För att hitta ett rum så att säga.

Linus var med och rekade på inspelningsplatsen och var på set när scenen spelades in. Tittaren får först se en närbild på Leah. Blåljus lyser upp hennes ansikte i mörkret. Sedan kommer lastbilen. Helt tvärt. Med våldsam kraft.  

– När det fastnade på film och jag fick se det färdiga resultatet… ja fy fan, då sved det till i magen. Det var väldigt realistiskt, säger Linus.

Regissörer och manusförfattare har varit lyhörda för poliskonsulternas inspel. Men inte alltid. Linus tar exemplet när karaktären Sara låter en missbrukande tonårstjej övernatta hemma hos sig.

– Det där skulle en riktig polis aldrig göra. Det har varit några situationer där produktionen sagt att ”vi hör vad ni säger” men sedan skitit i det till fördel för dramat och konsten, säger Linus.

Linus berättar att poliskonsulterna vid andra tillfällen fått avväga hur mycket som är lämpligt att avslöja. Polistaktik är ett sådant exempel.

– Ibland har vi fått säga att ”tyvärr, det där kan vi inte gå in på”.

Skådespelaren Per Lasson och polisen Linus Uppström.

Yttre befälet Jesse, som spelas av Per Lasson, har kommit att bli Linus favoritkaraktär. Professionalitet, stor empati och en gnutta humor skildrad i en och samma person.

– Jesse är ett sådant yttre befäl som alla vill ha, säger Linus.

Har du haft någon ”Jesse” som chef?

– Jo, det har jag. Ett yttre befäl i Lund som var hundförare i många år. Han finns tyvärr inte i livet längre. En fantastisk person och förebild. En lugn och sansad men samtidigt väldigt rejäl smålänning. En människa att lita på när åskan går.

Julspecialen blir av allt att döma polisseriens sista kapitel. Även om man aldrig kan vara helt säker när det gäller tv-serier. Linus har varit med från start och tagit ”Tunna blå linjen” till sitt hjärta.

Kommer du att sakna serien?

– Jag tänker att det är bra att sluta på topp. Jag hoppas att serien kommer att leva vidare hos folk. Man ska fortsätta så länge man har något att berätta. Sedan ska man sluta så att det inte blir uttjatat.


Linus Uppström


Ålder:
52 år

Familj: Gift med en polis som gick i parallellklassen på Polishögskolan. Ett hemmavarande barn och ett utfluget.

Poliskarriär: Började som ingripandepolis i Malmö 2001. Jobbade därefter som hundförare i Malmö och Lund och senare som befäl på RLC Syd. Undervisar i radiosamband på polisutbildningen i Malmö sedan två år tillbaka.

Julplaner: Firar i Skåne med familj och släktingar: ”Som polis har man vetskap och referenser om så mycket elände. Det gör det lättare att njuta av det enkla. Att få vara frisk och umgås med släkt och vänner. Less is more.”

Linus Uppström.

Ämnen i artikeln

Dela artikel:

Facebook
X
E-post

Är du intresserad av ett nyhetsbrev från Polistidningen?

The quick, brown fox jumps over a lazy dog. DJs flock by when MTV ax quiz prog. Junk MTV quiz graced by fox whelps. Bawds jog, flick quartz, vex nymphs. Waltz, bad nymph.

Andra läser