Skolmassakrer är väldigt sällsynta, samtidigt som rädslan att de ska inträffa är stor. Därför försöker forskare och polis att hitta sätt att förebygga. Men gärningsmannaprofiler fungerar inte, det har både forskare och FBI kommit fram till.Skolmassakrer är väldigt sällsynta, samtidigt som rädslan att de ska inträffa är stor. Därför försöker forskare och polis att hitta sätt att förebygga. Men gärningsmannaprofiler fungerar inte, det har både forskare och FBI kommit fram till.
I början av 1990-talet var antalet skolskjutningar i USA som högst med över 40 dödade per år under 1992-1993. Sedan dess har fenomenet minskat till ett fåtal om året nu på 2000-talet. Men rädslan för att en skolmassaker ska inträffa har fått skolor och politiker att fatta beslut som inte har varit effektiva, menar professor Dewey Cornell från University of Colombia, som föreläste på Stockholm Criminology Symposium i juni.
– Det finns till och med exempel på skolor där de har förbjudit eleverna att ha svarta trenchcoats, eftersom gärningsmännen i Colombine hade det på sig. Och på flera skolor har man infört så kallad nolltolerans, med hårda straff som avstängning som följd för små förseelser, säger professor Cornell.
Den typen av åtgärder har visat sig vara utan effekt på våldet i skolorna. Det samma gäller stora och kostsamma satsningar på övervakningskameror, som har blivit allt vanligare på skolor i USA.
– Det går inte att stoppa gärningsmannen när han står vid dörren, det arbetet måste göras mycket tidigare.
Även om det inte går att göra gärningsmannaprofiler, eftersom underlaget är alldeles för litet och de olika gärningsmännen vid skolskjutningarna har haft mycket lite gemensamt, så är det viktigt att ta varningssignaler och hot på allvar. Att arbeta aktivt mot mobbning och trakasserier i skolan är effektivt, hävdar professor Cornell. Han och hans medarbetare har tagit fram ett program för förebyggande arbete som många skolor i USA använder sig av. Där har det visat sig att mobbning och våld har minskat, samtidigt som eleverna har blivit mer villiga att söka hjälp hos de vuxna. Programmet går bland annat ut på att varje skola har ett team där bland andra rektor, skolhälsovård och lärare är involverade.
– Alla problem är små till att börja med, därför är det viktigt att starta tidigt för att undvika tragedier, säger Dewey Cornell.