Han kan ha varit den förste civile i New York som hade en polisradio i sin bil och han följde polisens arbete i en mycket brottsaktiv tid. I april ställs tidigare okända bilder av pressfotografen Weegee ut på Fotografiska i Stockholm.
Han kan ha varit den förste civile i New York som hade en polisradio i sin bil och han följde polisens arbete i en mycket brottsaktiv tid. I april ställs tidigare okända bilder av pressfotografen Weegee ut på Fotografiska i Stockholm.
– Weegee ville alltid ha polisens namn, om han till exempel tog en bild på ett gripande. Och han såg till att det kom med i tidningen. Det var bra för deras karriärer så det var en ständigt pågående relation mellan honom och poliserna, säger Ryan Adams.
Han är expert på fotojournalistik och befinner sig, när Polistidningen når honom, i Memphis, USA. Där håller han just på att avsluta ett fyra år långt arbete med att identifiera nyfunna bilder tagna av just Weegee.
– Han är enligt mig en av de bästa amerikanske fotograferna, och skapade en ny stil i en ny tid med en ny teknik, säger han.
Tiden han talar om var New York under 1930 och 40-talen. Staden var på den tiden präglad av organiserad brottslighet och polisen hade inte sällan ett gängmord om dagen på halsen.
Även till de kriminella hade Weegee en relation och han erbjöd dem till exempel att ta bilder på dem för tidningen som ”skulle se bättre ut än förbrytarfoton”, berättar Ryan Adams.
– Därför kan man få se bilder på kriminella som ler mot kameran, säger han.
Då Weegee höll till i polishögkvarteren och dessutom hade radion var han inte sällan på plats före poliserna. Var då polisens relation med Wegee annorlunda än den dagens poliser har med blåljusreportrar, som kan uppfattas som besvärande påstridiga och inte sällan som en risk för utredningen.
– På den tiden hade inte polisen samma förutsättningar för tekniska utredningar och att brottsplatsen skulle vara orörd var därför inte lika viktigt, säger Ryan Adams.
Weegee hette egentligen Usher Felling och föddes i vad som nu är Ukraina 1899. Redan i tidiga tonår arbetade han som fotograf och när familjen migrerade till USA fortsatte han detta arbete på Manhattan, New York. I USA bytte Usher Felling till det mer amerikanskklingande namnet Arthur men han blev känd under pseudonymen Weegee, när han så småningom kom att arbeta som frilansfotograf med huvudfokus på polisen. 1938 fick han tillstånd att ha en polisradio i sin bil. Han sålde sina bilder till publikationer som The Herald Tribune, Daily News och andra kända tidningar och var berömd för sina ”slugs”, de korta texter som beskrev innehållet i bilderna, som ofta lyfte fram ironin i ett skeende eller innehöll en särskild twist.
Många av Weegees bilder är ytterst makabra och visar mordoffer utan att lämna mycket åt fantasin. Trots det är det ofta personerna runtomkring som väcker intresse. Åskådare som försöker få en glimt eller just poliser i arbete. Under andra världskriget skulle hans skildringar av staden New York komma att handla mer om vardagslivet än om brott och olyckor.
– Jag tror att det har att göra med den massiva rapporteringen från kriget som överglänste allt och minskade efterfrågan på brottsrapportering, säger Ryan Adams.
Senare kom fotografen i fråga att flytta till Hollywood där han tog flera kända bilder på berömda personer. Men de 350 bilder som kommer att ställas ut i Stockholm mellan sjunde april och 28 maj är samtliga från tiden i New York.