Annons
Annons
Det här innehållet kommer från vår tidigare hemsida och kan därför se annorlunda ut.

Hur många gånger har vi inte hört att ett stökigt skrivbord speglar ett rörigt inre, eller att ett städat visar på ett tomt. Oavsett vilket så blir många stressade när de ser ett ostädat skrivbord, i synnerhet om det är ens eget. Men hur sjutton får man till ordning och reda?Hur många gånger har vi inte hört att ett stökigt skrivbord speglar ett rörigt inre, eller att ett städat visar på ett tomt. Oavsett vilket så blir många stressade när de ser ett ostädat skrivbord, i synnerhet om det är ens eget. Men hur sjutton får man till ordning och reda?

Att ha det städat och strukturerat är inte inget självändamål, det menar struktören David Stiernholm, som dagligen hjälper företag och enskilda personer att ordna upp tillvaron. Men om man känner att röran sätter krokben för en är det definitivt dags att ta tag i problemet.

– Jag möter personer som hävdar att de är mer kreativa i kaos, säger David Stiernholm. Men för egen del uppfattar jag att det är svårt att vara kreativ om man har något som ligger och pyr, som obesvarade telefonsamtal, kvitton eller obetalda fakturor. Det är svårt att skapa om man har annat i bakhuvudet.

Under en inledande fas i ett projekt kan det vara inspirerande att yra runt och vara lite mer ostrukturerad. Under genomförandefasen är det däremot mer produktivt med struktur för de flesta. I synnerhet eftersom det finns delar av arbetet som man brinner mer för än annat.

– Många har svårt att hinna med sitt jobb för att det är så många bollar att hålla reda på. Är man strukturerad blir man mera fri, det går fortare att beta av det man ska göra och man inte behöver inte hålla allting i huvudet.

De tre strukturverktygen:

1. ”Att göra listan”

De flesta sprider noteringar om vad de ska göra på många olika ställen, knepet är att samla allting genom att skapa en enda ”att göra lista”. Där ska det vara konkreta värv, sådant du kan göra i ett steg. Ha alltid listan tillgänglig, så att du har överblick och kan föra in nya uppgifter. Det blir lättare att prioritera och du behöver inte hålla allt i huvudet.

2. Projektöversikt

Om det är flera steg i det du ska göra lägger du in det på en projektöversiktslista, där du samlar alla projekt. Du behöver inte detaljplanera, utan det kan vara en grovskiss på vad som ska göras. På översikten ska det dock alltid finnas med vad som är nästa steg i projekten.

3. Lagra referensmaterial

Använd inte skrivbordet som lagringsplats. Sortera in allting i några få, tydliga, kategorier. Välj ett system, blanda inte pärmar, mappar och brevkorgar. Varje kategori kan sedan sorteras, exempelvis efter A-Ö. För att få det än mer strukturerat kan du organisera det digitala materialet efter samma kategorier, fast i digitala mappar, så att det harmonierar med varandra.

Lästips:

– David Allens bok ”Få det gjort! Svart bälte i vardagseffektivitet” Månpocket.

http://www.stiernholm.com/ här finns en blogg i ämnet och gratis nyhetsbrev.

 

?If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?” Albert Einstein

Ämnen i artikeln

Dela artikel:

Facebook
Twitter
E-post
Annons
Annons

Är du intresserad av ett nyhetsbrev från Polistidningen?

The quick, brown fox jumps over a lazy dog. DJs flock by when MTV ax quiz prog. Junk MTV quiz graced by fox whelps. Bawds jog, flick quartz, vex nymphs. Waltz, bad nymph.

Andra läser