polisforbundet_banner
 
 
 
 
 
 

Polistidningen nummer 2 2014 - i brevlådan senast den 3 april.
 
 

Arkiv

 

Extrem arbetsmiljö på Kebne

Publicerad 2012-06-18

Aktuellt När det norska militärflygplanet störtade vid Kebnekajse var Roine Norström, skyddsombud och inre befäl i Kiruna, bland de första på plats. Där mötte orkanvindar, snö och laviner räddningsteamet. 

uppdrag facket

ROINE NORSTRÖM

Ålder: 62 år.

Fackligt uppdrag: Skyddsombud i Kirunaområdet.

Arbete: Polisinspektör och inre befäl i Kiruna.

Bor: Kiruna.

FÖRBUNDSOMRÅDE NORRBOTTEN
Antal medlemmar: cirka 460 medlemmar.

Antal förtroendevalda:
11 i styrelsen.

Ordförande: Torgny Olofsson

Roine Norström är van vid de extrema vinterförhållanden som råder i området vid Kebnekajse. Som polis och fjällräddare har han tidigare arbetat och tränat där. Men ingenting kunde förbereda honom inför det som mötte räddningsteamet.
– Det var extremt med orkanvindar, snö och hagel på samma gång. Ingen som var med hade sett något liknande. När vi kom upp var målet fortfarande att hitta överlevande och det var frustrerande att stoppas av vädret.

Hur bedömer du som skyddsombud arbetsmiljön?
– Att jobba på en sådan plats är naturligtvis inte ofarligt, det kan det aldrig vara. Men jag tycker ändå att vi upprätthöll en acceptabel säkerhet och kom till rätta med sådant som brast inledningsvis.

Vilka faror mötte er?
–Bara att köra skoter de tre milen från fjällstationen till nedslagsplatsen var ett företag. Lavinfaran var stor hela tiden, en lavin drog ju fram efter kraschen. Flygbränslet är mycket giftigt. Men det värsta var att vi först inte kände till att vi faktiskt arbetade ovanpå en djup glaciärspricka. Dessutom är det både fysiskt och psykiskt påfrestande att befinna sig i ett lavinfält under lång tid.

Vilka säkerhetsarrangemang genomfördes?
– Varje morgon hade vi experter på plats som lavinsäkrade omgivningen. Alla som arbetade måste skriva in sig i den så kallade lavinporten när de anlände och avslutade för dagen. Om det värsta hände skulle räddningsmanskapet veta exakt hur många som låg begravda. Flygbränslet skyddade vi oss mot med handskar som kastades varje kväll. Glaciärsprickan fick vi bedömd av forskare från Tarfalastationen i närheten. De fastslog att farorna var acceptabla.