Adam Nyström, polislärare på polisutbildningen i Umeå, är nöjd med förändringen.
– Jag tror inte på en tvingande regel. Det har skapat onödig stress bland oss polislärare och risken är att folk söker sig bort i förtid när de vet att det finns ett slutdatum längre fram.

Adam Nyström, polislärare Umeå universitet
Han har en bakgrund som kommunpolis men har jobbat som polislärare i tre och ett halvt år.
– Jag börjar just känna mig varm i kläderna. Man är inte pedagog när man kommer hit, utan det är något man blir av att undervisa. Därför behövs en kontinuitet och den riskerar man att tappa om polislärarna tvingas lämna efter en viss tid.

Polislärare
- Är anställda vid Polismyndigheten men placerade vid något lärosäte för att undervisa på polisutbildningen.
- De arbetsleds av en chef vid lärosätet men personalansvaret ligger hos en gruppchef på Polismyndigheten.
- Det finns drygt 300 polislärare.
Efter två år av hårda förhandlingar har Polismyndigheten slutit en ny överenskommelse med de fem lärosäten som driver polisutbildningen på uppdrag av myndigheten. Den reglerar sådant som ekonomisk ersättning per student, vilka lokaler lärosätena ska stå för och vilken utbildning som ska ges.
En knäckfråga har varit hur länge lärosätena ska få låna in poliser för att undervisa på utbildningen. Tidigare har Polismyndigheten satt en maxgräns på sex år, utifrån tanken att lärarna efter en viss tid tappar i polisiär kompetens.
Lärosätena har argumenterat emot och pekat på att det finns sätt att hålla lärarna ajour inom det polisiära. Och i den nya överenskommelsen anges att ”kompetens, kvalitet och aktualitet ska vara styrande för inlåning av poliser och inte en bortre tidsgräns”.
Adam Nyström tycker att det är viktigt att lärarna håller kontakten med den polisiära verksamheten.
– Jag som undervisar i brottsförebyggande arbete brukar göra verksamhetsbesök hos kommunpoliser och områdespoliser. Och jag håller mig uppdaterad på vad som händer inom myndigheten genom att följa med på Intrapolis och prata med kollegor inom de områden som berör min undervisning.
Han upplever att merparten av hans lärarkollegor gör likadant, även om det så klart finns undantag.
– Skulle det vara någon lärare som tappar kopplingen till den polisiära verksamheten så blir det ju en fråga för den medarbetarens närmaste chef. Då får man sätta in åtgärder för den läraren, snarare än att ha en generell tvingande tidsgräns.
Om Polismyndigheten är mån om att få tillbaka polislärarna efter en viss tid, tycker han att myndigheten borde använda mer morötter än piska.
– Man borde fråga sig hur man skapar incitament för polislärarna att återvända till verksamheten och använda den kompetens de har byggt upp under sin tid på utbildningen. I vissa avseenden är ju vi mer uppdaterade, till exempel när det gäller den senaste forskningen på vårt område. Dessutom har vi blivit specialister på att utbilda andra.