Att myndigheten har gjort en omfattande miss kom fram efter en intern översyn som initierats just för att undersöka om alla arbetsskador bakåt i tiden rapporterats in till Försäkringskassan – något som lagen förpliktigar alla arbetsgivare att göra.
För medarbetare är det av vikt eftersom Försäkringskassan bland annat beslutar om eventuell ersättning för förlorad arbetsinkomst till medarbetare som skadat sig på jobbet.
I ett inlägg på Intrapolis från den 25 augusti står det att ”ett antal arbetsskadeärenden inte anmälts vidare till Försäkringskassan” under perioden 2015-2024.
Sammanlagt rör det sig om 11 000 arbetsskador som inte har anmälts, enligt uppgifter till Polistidningen. Det innebär att drygt var fjärde arbetsskada, av totalt 40 000 under perioden, har missats.
Härnäst ska myndigheten inleda en ”administrativ åtgärd” som innebär att alla missade anmälningar ska skickas in manuellt till Försäkringskassan.

En plikt att anmäla
Att arbetsgivare ska anmäla inträffade arbetsskador till Försäkringskassan följer av 42 kap 10 § i Socialförsäkringsbalken. Där står att ”en arbetsgivare eller arbetsföreståndare som har fått kännedom om en inträffad arbetsskada är skyldig att omedelbart anmäla skadan till Försäkringskassan”.
Av 115 kap 3 § Socialförsäkringsbalken framgår följande:
”Arbetsgivare eller arbetsföreståndare som underlåter att fullgöra anmälningsskyldighet i fråga om arbetsskada enligt 42 kap. 10 § första stycket döms till böter”.
Polistidningen har sökt Polismyndigheten för en intervju. Intervjuförfrågan avböjdes av nationellt mediecenter som istället återkommit per mejl:
”Framåt har Polismyndigheten åtgärdat detta genom en digital lösning så att en chef inte kan stänga ärendet i arbetsskadesystemet [Stella] utan att först ha skickat en anmälan om arbetsskada till Försäkringskassan. Vi har också förstärkt myndighetens utbildning i arbetsmiljö till chefer om hur man som chef arbetar med tillbud och arbetsskador. Det har tidigare varit en administrativt omständlig hantering som vi nu har förenklat” skriver Erika Gustavsson, chef för arbetsmiljö och hälsa vid HR-avdelningen.
I det skriftliga svaret betonas att sjukpenningen för medarbetare som varit sjukskrivna i samband med sin arbetsskada inte ska ha påverkats.
”Den ersättning man kan ansöka om från Försäkringskassan kopplade till arbetsskada rör sig om livränta, hjälpmedel i vissa fall, ersättning för sjukvård utomlands eller ersättning för tandvård. Detta ansöker man om själv som enskild. Försäkringskassan vill i många fall få in dokumentation från arbetsgivaren, exempelvis arbetsskadeanmälan, i samband med sin utredning. Då frågar Försäkringskassan den enskilde om det” skriver Erika Gustavsson vidare.
Lena Amorøe, nationellt huvudskyddsombud, ser allvarligt på det som inträffat.
– Det är frustrerande att man inte klarat av att följa upp det här systematiskt, att det här berget av missade anmälningar tillåtits växa, säger hon.
Lena Amorøe framhåller att hon skrev en begäran till arbetsgivaren om en åtgärdsplan efter att hon fått ta del av hur många arbetsskadeärenden som inte anmälts till Försäkringskassan.
Hon upplever att arbetsgivaren nu tagit tag i frågan. Samtidigt understryker hon att missade anmälningar kan påverka försäkringar och sjukskrivningar.
– Vi har förstått att vissa medarbetare har fått svåra problem med anledning av det här, säger Lena Amorøe.

