Annons
Annons

Trång XC60 lyft till högsta ort

Utrustning som inte får plats och bakrutor som spricker. Trängseln i polisbilarna är ett arbetsmiljöproblem som nu har nått högsta instans inom Polisen.
1 juli 2025, 08:51

Det är ett välkänt problem att poliser i yttre tjänst har svårt att få plats med sin utrustning i den polisbil som är standard i myndigheten: Volvo XC60. 

Polistidningen har skrivit om detta tidigare. Nu har även fack och arbetsgivare i region Bergslagen slagit larm. I en gemensam skrivelse till  Nationella skyddskommittén, NSK, kräver de åtgärder. 

”Såväl verksamhetsföreträdare som skyddsombud i polisregion Bergslagen har under en längre tid gett uttryck för att förvaringsutrymmet i Volvo XC60 uppfattas som alltför snålt tilltaget utifrån den utrustning som poliser behöver medföra under ett arbetspass.”

Inte sällan tas fordon XC60 ur drift som en direkt följd av att utrustningen tar plats, så att bakrutan går sönder.

Enligt parterna upplevs utrymmet som trångt om två poliser färdas i bilen och än mer så om en tredje eller fjärde behöver åka med.

”Det har också medfört att nödvändig skyddsutrustning ofta inte får plats vilket är ett arbetsmiljöproblem som tarvar åtgärder.”


Vadå NSK?

Nationella skyddskommittén, NSK, är det högsta partsgemensamma organet för arbetsmiljöfrågor inom Polismyndigheten. Här träffas fackliga företrädare och de nationella huvudskyddsombuden. Arbetsgivaren representeras av bland annat biträdande rikspolischef Stefan Hector. 

I skrivelsen nämns också problemet med att fordonen packas så fulla att bakrutorna spricker. 

”Inte sällan tas fordon XC60 ur drift som en direkt följd av att utrustningen tar plats, så att bakrutan går sönder. Detta medför kostnader men utgör också en arbetsmiljörisk, då fordon saknas i linjeverksamhet.”

Skrivelsen är undertecknad av regionpolischef Patrick Ungsäter. Till Polistidningen säger han att det finns saker man kan göra regionalt för att lindra problemen, medan annat behöver tas på nationell nivå. Det gäller till exempel vad som ska vara obligatoriskt för poliser i yttre tjänst att ha med på ett pass. 
– Det finns en risk att vi hela tiden adderar utrustning, men vi funderar ganska sällan på om det är något vi kan ta bort.

Patrick Ungsäter regionpolischef Bergslagen
Patrick Ungsäter, chef för region Bergslagen.

Vad tycker du om att myndigheten har beslutat om en packlista där utrustningen inte får plats i en vanlig polisbil?
– Man måste vara ödmjuk. Det är lätt att säga nu att det här borde vi ha tänkt på. Men grejen är att det händer saker. Det adderas utrustning hela tiden. 

Nu har problemet varit känt ett bra tag. Borde myndigheten ha gjort något akut, när bakrutorna börjar spricka?
– Känslan är att vi kunde ha reagerat snabbare. Det tycker jag. Och där har ju jag ett eget ansvar. Jag skyller inte på någon annan. Men vi har haft uppe den här frågan i Bergslagen och nu lyfter vi den nationellt.

Illustratör: Polisen Dawid Schörling.

En möjlig åtgärd som Patrick Ungsäter ser framför sig är att ta bort hurtsen som är inmonterad i bagageutrymmet på XC60:n och tar mycket plats. 
– Den innehåller bland annat trafikmålsrapporter och andra papper och det är ju sånt som vi numera ska skriva på telefonen i Samla. Sjukvårdsutrustning och annat innehåll kanske kan integreras i bilen på något annat sätt. Men vi kan inte bara slita ut skåpen utan att utvärdera konsekvenserna först. 

På sikt tror han det behövs en större förändring i hur poliser i yttre tjänst transporterar sig. 
– Jag vill ha poliser som fotpatrullerar på gator och torg. Då kanske vi ska använda bussar i större utsträckning där flera poliser åker ut och sedan delar upp sig i patruller. Sedan kan de åka tåg, buss, båt eller vad det nu är som finns där man jobbar. Vi behöver i mycket större utsträckning kliva ur våra bilar.  

Om det kommer in något larm som de behöver åka på då?
– Det är lite min poäng att inte alla ska åka på larm, utan vi måste ta plats i det brottsförebyggande arbetet och se till att det inte blir larm. 

Säkra bakrutan med galler vilket är en billigare lösning än att fordonen går sönder.

Parterna i Bergslagen har fått ett svar på sin skrivelse till NSK. Polistidningen har fått en kopia av svaret som lyder som följer: 

”Översyn pågår om vad som behöver vara med i fordonen, om befintlig interiör kan bytas ut och därefter kommer lasttest genomföras i fordonen. Frågan är även lyft i verksamhetsutvecklingsrådet. Har även tittat på lösning tillsammans med EA för att säkra bakrutan med galler vilket är en billigare lösning än att fordonen går sönder.

I dialogen vidare behöver man ha uppdraget i centrum, en trolig utgång av detta är att minibussarna kommer nyttjas mer framgent. Nsk kommer i dialog med Noa, vilka ansvarar för ärendets fortsatta hantering, att följa upp frågan för en återrapportering i ett senare skede.”

Frågan är hur tidsplanen ser ut. När kommer poliser i yttre tjänst ha en mer rimlig packsituation? Patrick Ungsäter kan inte svara på det. 
– Jag har tänkt följa upp det med Nationella skyddskommittén efter sommaren. 

Ämnen i artikeln

Dela artikel:

Facebook
X
E-post

Är du intresserad av ett nyhetsbrev från Polistidningen?

The quick, brown fox jumps over a lazy dog. DJs flock by when MTV ax quiz prog. Junk MTV quiz graced by fox whelps. Bawds jog, flick quartz, vex nymphs. Waltz, bad nymph.

Andra läser
Mest läst